Intenciones intraemprendedoras de los estudiantes universitarios: un estudio comparativo entre estudiantes españoles y nicaragüenses [Intrapreneurial intentions of undergraduate university students: a comparative study between Spanish and Nicaraguan students]

Baena-Luna, Pedro and Sánchez-Torné, Isadora and Rodríguez-Loáisiga, Kevin and García-Río, Esther (2022) Intenciones intraemprendedoras de los estudiantes universitarios: un estudio comparativo entre estudiantes españoles y nicaragüenses [Intrapreneurial intentions of undergraduate university students: a comparative study between Spanish and Nicaraguan students]. International Journal of Education Economics and Development (IJEED), 15 (1). pp. 82-97. ISSN 1759-5681

[img] Text
Baena-Luna et al..pdf - Accepted Version
Restricted to Registered users only until 7 February 2025.
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (260kB) | Request a copy
URL Oficial: https://www.inderscience.com/info/inarticle.php?ar...

Resumen

La enseñanza superior se enfrenta actualmente a varios retos como consecuencia de un entorno incierto. Esto ha provocado una demanda por parte de las organizaciones de empleados con un perfil emprendedor, innovador y que asuman riesgos en un entorno global. Estos rasgos son característicos de los denominados intraemprendedores. Este trabajo compara las intenciones intraemprendedoras de estudiantes universitarios de España y Nicaragua analizando el efecto de las variables edad, género, experiencia profesional previa y formación emprendedora o intraemprendedora. Sobre una muestra total de 474 estudiantes, entre los principales resultados destaca que los estudiantes nicaragüenses tienen una mayor valoración de la innovación y la asunción de riesgos que los españoles. Además, la edad y la experiencia profesional son variables comunes que mejoran la innovación y la asunción de riesgos para ambos grupos. Aunque no existe brecha de género entre los estudiantes nicaragüenses, en los estudiantes españoles las mujeres son peor valoradas que los hombres. [Higher education is currently facing several challenges as a result of an uncertain environment. This has led to a demand from organisations for employees with an entrepreneurial, innovative, and risk-taking profile in a global environment. These traits are characteristic of the so-called intrapreneurs. This paper compares the intrapreneurial intentions of university students in Spain and Nicaragua by analysing the effect of the variables age, gender, previous professional experience and entrepreneurial or intrapreneurial training. Based on a total sample of 474 students, among the main results, we highlight the fact that Nicaraguan students have a higher assessment of innovation and risk-taking than Spanish students. In addition, age and professional experience are common variables that improve innovation and risk-taking for both groups. Although there is no gender gap among Nicaraguan students, in Spanish students women are rated lower than men.]

Item Type: Article
Palabras Clave Informales: Intraemprendimiento; intenciones intraemprendedoras; educación emprendedora; estudiantes universitarios; experiencia profesional previa; asunción de riesgos; innovación; España; Nicaragua. Intrapreneurship; intrapreneurial intentions; entrepreneurial education; university students; prior professional experience; risk-taking; innovation; Spain; Nicaragua.
Materias: 300 Ciencias sociales > 330 Economía
300 Ciencias sociales > 330 Economía > 331 Economía laboral
300 Ciencias sociales > 370 Educación
300 Ciencias sociales > 370 Educación > 378 Educación superior
Divisiones: Artículos Científicos
Depositing User: Unnamed user with email repositorio@unica.edu.ni
Date Deposited: 13 Feb 2024 21:12
Last Modified: 13 Feb 2024 21:12
URI: http://repositorio.unica.edu.ni/id/eprint/173

Actions (login required)

View Item View Item